Rem eller kedja?

None

Det finns för- och nackdelar med allt. Så även vid remdrift eller kedjedrift av en elcykel.

Remdrift är den mer moderna varianten, dock används remdrift i flera andra olika branscher.
Kedjedrift är den mer traditionella typen av dem två.

För att byta remmen måste ramen på cykeln kunna delas.
Vid byte av kedjan på en cykel delas kedjan.

Remmen kräver mindre underhåll då den består av mindre rörliga delar. En kedja blir fort dålig och elcykeln tappar effektivitet om kedjan inte underhålls med jämna mellanrum.

Vid remdrift måste navväxel appliceras och begränsar antalet växlar.
Vid kedjedrift kan du använda navväxel eller kedjeväxlar vilket höjer antalet växlar avsevärt.

Remdrift är i dagsläget något dyrare än kedjedrift.

Listan kan göras lång om vi går in mer i detaljnivå men i slutändan är det du som kund som väljer själv.

En bra jämförelse kan göras mellan Treek TM1+ och Treek UM4+
Där det är likvärdiga cyklar och det som skiljer dem mest åt är kedjedriften på TM1+ och remdrift på UM4+. Även om TM1+ har en dämpad framgaffel är det betydligt billigare än UM4+. Försäljningen av UM4+ trycker hårt på att den har remdrift och navväxel och med det ska den klara vinterpendling med salt och snöslask bättre än en elcykel med kedjedrift.