Under våren fick vi möjlighet att under ett par veckor låna en Egret-TEN V3 X av den tyska scooter tillverkaren Urban-electrics. 

Specifikationer:
Märke & Modell: Egret-TEN V3 X
Maxhastighet: 30 km/h
Räckvidd: 42 km
Vikt: 17 kg
Maxlast: 100 kg
Motor: 500 watt
Batteri: 11.6 Ah ( 48V)
Bromsar: Bromsskivor fram och bak
Hjul: 10″ fälg, luftfyllda däck
Fjädring: Stora luftfyllda däck
Laddningstid: 70 % på 2 timmar (100%, 6 h)
Ram: Aluminum
Hopfällbar: Ja
Pris: 17 490 kr

Egret ten v3
Egret provkörning

Egret-TEN V3 är ingen liten elsparkcykel, den väger hela 17 kg. Detta innebär att du inte vill släpa på den speciellt många meter, men det är kostnaden du får betala för den breda ståplattan, långa räckvidden och de trygga köregenskaperna. Under ett par veckor i våras har vi testat Egret-TEN V3 och kommit fram till att den är en välbyggd och en elsparkcykel med trygga köregenskaper. Den största nackdelen med denna elsparkcykel är att det inte finns någon möjlighet att framföra den lagligt i Sverige. Det är alltså endast tillåtet att köra på privat inhängnat område. Detta gäller dock inte bara Egret. På grund av de hårda reglerna i Sverige som avviker från de flesta andra marknader i Europa är majoriteten av de elsparkcyklar som säljs inte lagliga att framföra på allmän väg.

Design

Tillverkaren påstår själv att Egret-TEN V3 är en “beast”, och vi kan inte annat än hålla med. Men det är inte bara motorkraften som är tilltagen, även ramen, stå plattan och hjulen är rejäla. När det gäller designen håller vi alla i test-teamet med om att denna elsparkcykel levererar ett gediget intryck. Det ser ut som att den kommer att hålla i många år. Elsparkcykeln är också smidig att fälla ihop och det hela tar endast ett par sekunder.

Det finns dock ett område på Egret-TEN V3 som inte har fått  tillräckligt mycket uppmärksamhet under utvecklingen. Detta gäller allt som är ovanför framlyset. Lösningen med lösa vajrar och kablar ger ett billigt intryck. Här har Xiamoi och Ninebot lyckats betydligt bättre med sina integrerade lösningar. Anledningen till att Egret har valt denna lösningen är förmodligen för att styret ska vara höj och sänkbart, vilket det inte är hos de nämnda konkurrenterna. Det är förstås en stor fördel att det går att justera höjden på styret, men vi tycker att det borde ha gått att lösa det på ett snyggare sätt. Även instrumenteringen kan anses något tråkig jämfört med flera konkurrenter, även fast den mer än väl fyller sin funktion. 

Egret instrument
Egret provkörning
Egret elsparkcykel

Prestanda och funktioner

Prestanda är denna elsparkcykelns paradgren. Med den 500 watt starka motorn, som är monterat i bakhjulet, kommer du lätt upp i 30 km/h. Dessutom finns det ingen spärr som bromsar om du kommer upp i högre hastigheter i till exempel en nedförsbacke, som det gör på hyrscootrarna. Räckvidden är specificerad till 42 km, men den faktiska räckvidden beror på hur fort du kör och vilket körläge du kör med. Det finns flera olika körlägen att välja mellan, med olika hastighet och effekt.

Det går snabbt att komma upp i hastighet, men i branta uppförsbackar får den kämpa något. Med rejäla skivbromsar både fram och bak stannar den tryggt och snabbt. Det 11.6 Ah stora batteriet är monterat i golvet vilket innebär en låg tyngdpunkt.

Elsparkcykeln är utrustad med tydliga lampor både fram och bak. Bakljuset fungerar även som bromsljus. Även en ringklocka sitter monterad på styret. En sak som dock saknas är någon form av tändningslås. Det krävs inga nycklar för att starta den utan det är bara att trycka på en knapp på instrumentpanelen. Detta gör att det inte känns riskfritt att ställa ifrån sig den på allmän plats, i alla fall inte utan att låsa fast den med ett eget lås. 

Test av egret ten

Komfort

Egret-TEN V3 ligger stadigt på marken och är bekväm att köra. De stora hjulen slukar ojämnheter bra och den tar sig fram utan problem på det flesta underlagen. Ståplattan är stor vilket gör att även längre turer känns bekväma då det finns möjlighet att byta ståställning. Batteriet som är monterat i under ståplattan sänker tyngdpunkten på elsparkcykeln och bidrar till dess trygga köregenskaper.

Körställningen känns bekväm och tack vare att styret går att justera i höjdled passar den de flesta förare oavsett längd. Detta är en stor fördel jämfört med flera konkurrerande elsparkcyklar. En av våra testare upplevde dock att fingergasen kan bli utröttande vid körning under längre perioder.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är Egret-TEN V3 är välbyggd elsparkcykel som förmodligen kommer att hålla i många år. Vi har några invändningar kring designen kring styret, men överlag får vi säga att de har lyckats bra. När det gäller prestandan finns det egentligen inget att klaga på. Men dess stora akilleshäl är att den inte går framföra lagligt i Sverige, vilket den har gemensamt med flera andra elsparkcyklar.

Positivt

  • Pigg elsparkcykel med bra acceleration
  • Hög kvalitetskänsla
  • Hög komfort och trygg på vägen

Negativt

  • Dyr
  • Ej laglig i Sverige

Kolla in Egrets hemsida för mer information eller läs om fler elsparkcyklar på vår bäst i test elscooter sida eller Lantzen testar.