Vi har haft nöjet att provköra NIUs nyaste modell, NIU UQi GT Sport. Förväntningarna var höga men vi blev ändå positivt överraskade. En elmoped som vi varmt rekommenderar! 

NIU UQi GT Sport
NIU UQi GT Sport

Design

Designen på NIU UQi GT Sport skiljer sig väsentligt från den traditionella mopeden och påminner mycket om den mindre och billigare varianten UQi Pro. Den simpla och minimalistiska designen gör att elmopeden sticker ut från mängden. Displayen är tydlig och informativ, den visar bland annat hastighet, batterinivå, vilket läge som är inställt o.s.v. Sittandes på mopeden lägger vi märke till hur smal den känns, vilket gör den väldigt smidig i trafiken och lätt att förvara.

Den ikoniska cirkulära framlampan för NIUs mopeder återfinns även i denna modell tillsammans med LED-blinkers fram och bak som även fungerar som extra belysning. NIU har fokuserat på säkerhet under utvecklingen av deras mopeder, en av funktionerna för att åstadkomma detta är den smarta belysningen där NIU UQi GT Sport känner av ljuset ute och anpassar automatiskt styrkan av framlampan. Blinkers är tydliga och stängs automatiskt av efter en sväng vilket är en väldigt smart funktion som fler tvåhjuliga fordon borde ha! I riktigt dåligt väder fungerar även blinkers som dubbla varningsljus.

I all sin enkelhet är vi överens om att designen får väl godkänt. Dock finns det några negativa aspekter utifrån designen av NIU UQi GT Sport. Vissa detaljer känns något plastiga och påverkar kvalitetskänslan negativt. Utöver det finns det inget fack för mobil eller liknande fram på mopeden trots att usb-uttag finns. På grund av UQi GT Sport slimmade design är förvaringen under sätet obefintligt då det enda som får plats är batteriet.

NIU UQi GT Sport Styre
NIU UQi GT Sport
NIU UQi GT Sport batteri
NIU UQi GT Sport display

Prestanda och funktioner

NIU UQi GT Sport är klassad som moped klass 1, vilket innebär att den får gå i 45 km/h. Motorstyrkan ligger på 1200 Watt, vilket är i minsta laget. Att köra själv på mestadels jämnt underlag fungerar utmärkt, men vid branta uppförsbackar och med passagerare kan det bli problem. Litiumbatteriet på 48 V och 31 Ah levererar en räckvidd på 60 km och är portabelt så att man kan ta med in och ladda.

NIU UQi GT Sport är utrustad med skivbromsar på 220 mm respektive 180 mm fram och bak. CBS-systemet som sammankopplar fram- och bakbromsen garanterar en kort bromssträcka i vått som torrt. Utöver CBS är elmopeden även utrustad med något som NIU kallar EBS vilket innebär att en del av den kinetiska energin som förloras när man bromsar fångas upp och återvinns till batteriet. Enligt NIU skall detta innebära 6% längre räckvidd. 

UQi-serien var de första elmopederna från NIU som använde sig av deras keyless-system. Det innebär att du kan låsa upp din elmoped och starta den med ett knapptryck från upp till 50 meter bort. Kanske inte den mest nödvändiga funktionen men ger ändå en modern känsla.

Elmopeden har även ett väl utvecklat stöldskydd. Tack vare det inbyggda gyroskopet som mäter av elmopedens acceleration och GPS sändaren kan elmopedens position hittas med en precision inom 3 meter. Gyroskopet kan även känna av ifall mopeden flyttas när den är låst, då kan motorlåset aktiveras och du får en notis i appen om att någon är på din elmoped. 

Appen är inte enbart till för att leverera notiser om stöldförsök eller om mopeden har vält. Man kan även se batteristatus, räckvidd, var mopeden befinner sig samt körhistorik.

Komfort

Aldrig har vi suttit på en såpass liten moped men som samtidigt känts så rymlig. Trots att vi är relativt långa, över 1.90, slår vi inte i knän i styret vilket är ett vanligt problem när man kör mindre mopeder. Körställningen är riktigt bekväm, att köra några längre sträckor känns inte som något problem och tack vare den separata sittdynan för passageraren så blir det inte trångt att åka två fullvuxna personer. Passageraren märks knapp av om det inte vore för att det går lite tyngre.

Bra dämpning och 14-tums hjulen gör elmopeden förlåtande för gupp och ojämnt underlag. Känslan är att grusväg inte skulle vara några större problem även om detta inte testades.

Sammanfattning

En klass 1 elmoped som vi rekommenderar! Den del som imponerar mest är komforten. Är du lång är detta en av de bästa elmopederna du kan köpa, tack vare körställningen som är utöver det vanliga. Många smarta funktioner som inte bara gör att mopeden känns modern utan också är väldigt användbara. Det finns inte mycket negativt att säga, dock hade vi önskat att den var något piggare.

Positivt

  • Bra körställning även för långa personer
  • Rymlig moped med plats för två personer
  • Många smarta funktioner
  • Häftig och futuristisk design

Negativt

  • Kunde varit något piggare 
  • Dåligt med förvaringsutrymmen

Kolla in KopEnScooter.nu för mer information och bra priser på NIU UQi GT Sport eller läs om fler elmopeder på vår bäst i test elmoped sida eller Lantzen testar.