Vi på Lantzen har fått förmånen att provköra Viarelli GT1E hos Motorsweden i Göteborg. En billig elmoped som dessvärre inte imponerade på oss.

Viarelli_GT1E
Viarelli_GT1E

Design

Viarelli GT1E är byggd på samma chassi som bensinmopeden GT1, som är en av Sveriges mest sålda mopeder. Precis som Piccolo är GT1E en liten elmoped. Detta gör att den inte lämpar sig för längre personer, då benen tar i styret. Den kompakta storleken gör dock att GT1E är lätt och smidig att köra. Det finns fotpinnar för passagerare men på grund av att mopeden är så liten så blir det svårt att få plats två personer.

Jämfört med Piccolo känns GT1E billigare och plastigare, trots att de ligger i samma prisklass. Instrumentpanelen är av analogtyp och upplevs föråldrad.

ViarelliGT1E
GT1E_utrymme

Prestanda

Viarelli GT1E har en 2000 watt motor och är smidig att köra på grund av att den är så liten. Bromsarna är pålitliga och räcker mer än väl till. 

Elmopeden är utrustad med ett 20 Ah stort blybatteri som ger en helt okej räckvidd på 60 mil. Att det just är ett blybatteri som GT1E är utrustad med är dock en nackdel, då detta ej är portabelt och har sämre livslängd än motsvarande litiumbatteri. I denna prisklassen finns det dock inga elmopeder med litiumbatterier. Laddtiden ska vara 6-8 timmar, alltså perfekt att ladda under natten. Kom ihåg att du behöver ha eluttag i närheten av mopeden, då batteriet som sagt inte är portabelt.

Komfort

Testet gjordes enbart på jämn asfalt. Körställning är okej, även om benen ofta tar i styret vid kraftigare svängar. GT1E  lämpar sig inte för gropigare vägar eller grusvägar på grund av den relativt hårda dämpningen och de små 10 tums hjulen. 

Komforten för en vuxen passagerare är som bilden tydligt visar inget vidare, benen tar i styret. Att åka två fullvuxna  är inte att tänka på. Som kan ses på bilden ovan ser det nästan komiskt ut, då mopeden är så liten. Det ska dock nämnas att båda personer på bilden är omkring 190 cm. Så för mer småvuxna kommer det fungera bättre.

Sammanfattning

En billig elmoped som inte imponerar på oss. På pappret har GT1E bra prestanda i förhållande till priset, men  GT1E känns som en sämre version av Piccolo. Det enda som imponerar är den låga prislappen.

Positivt

  • Billig

Negativt

  • Ej portabelt blybatteri
  • För liten för långa personer
  • Låg kvalitetskänsla
  • Föråldrad instrumentering

Kolla in motorsweden.se för mer information och bra priser på Viarelli GT1E eller läs om fler elmopeder på vår bäst i test elmoped sida.