Så har coronakrisen påverkat försäljningen av elcyklar och elmopeder

None

I pandemins fotspår har många företag det svårt, vissa har till och med fått stänga igen. Detta gäller dock inte den tvåhjuliga-branschen. Under cykelåret 2019/2020* ökade, enligt ny statistik från cykelbranchen, försäljningen med cirka 30 procent jämfört med cykelåret 2018/2019. Även försäljningen av elmopeder har ökat jämfört med föregående år.

Även försäljningen av elcyklar har ökat stort jämfört med året innan. Cykelåret 2019/2020 har det sålts omkring 100 000 elcyklar. Det är ungefär lika många som det såldes under cykelåret 2017/2018 när det fanns möjlighet att söka elcykelpremien. Ökningen kan antas bero på att många har ersatt kollektivtrafiken med cykeln för att minska risken för att smittas av Covid-19. Men också andra typer av cykeltyper som MTB har ökat då svenskarna har semestrat inom landets gränser.

Varje cyklist cyklar också allt oftare och allt längre. Detta är har elcykeln bidragit till då många som inte har orkat pendla längre sträckor förut, nu klarar av det utan problem tack vare hjälpen från elmotorn.

Coronakrisen har också inneburit att många fabriker har stängt igen under perioder i olika delar av världen. Detta har inneburit att många cykelmodeller har sålt slut och varit svåra att få tag på. Det har rapporterats att flera stora tillverkare som Crescent, Skeppshult och Trek har haft mer eller mindre slut på sina centrallager.

Även mopedförsäljningen har gått starkt under 2020. Försäljningen av mopeder har ökat med 14 procent till 12 256 fordon fram till augusti i år. Detta enligt statistik från MCRF. Av dessa var nästan var fjärde såld moped en elmoped.

*1 september 2019 till 31 augusti 2020