Den miljövänliga elcykeln har exploderat i popularitet de senaste åren och det med goda anledningar. Vem vill inte glida till jobbet på nolltid utan att behöva en dusch när man kommer fram? Det finns många anledningar till att köpa en elcykel, men de största fördelarna är att den passar alla cyklister oavsett fysisk förutsättning då det går att anpassa motorns kraft, och att elcykeln klassas som en traditionell cykel. Det sistnämnda innebär att den får framföras på cykelbanor och att körkort eller trafikförsäkring inte är nödvändiga.

Intresset för elcykeln är stort, vilket vi här på Lantzen tycker är roligt. Det är dock inte helt enkelt att veta vad man vill eller behöver ha för elcykel, därför har vi skrivit ihop en elcykelguide med allt man behöver veta inför sitt köp. Om du känner att du redan har tillräckligt med teknisk kunskap kan du gå direkt till vår bäst i test elcykel sida.

Merida, eSpresso 300 EQ
Hybrid elcykel eSpresso 300 EQ från Merida

Bra att veta om elcyklar

För den som inte har hundra koll på de tekniska termerna har vi sammanställt några ord som är bra att kunna.

Ampere: Beteckning [A]. En måttenhet på strömmen i en elektrisk krets.

Amperetimme: Beteckning [Ah]. Batteriets kapacitet. Ger en indikation över räckvidden av cykeln. Ju högre Amperetimme desto längre räckvidd.

Effekt: Mäts i watt och anger den mängd energi som omvandlas per tidsenhet.

Spänning: Mäts i Volt och definierar skillnaden i elektrisk potential.

Volt: Beteckning [V]. En måttenhet på den elektriska spänningen.

Watt: Beteckning [Wh]. En måttenhet av effekten. Anger hastigheten med vilket den elektriska strömmen förbrukas. Motsvarighet till hästkraft.

Wattimme: Beteckning [Wh]. Anger batteriets kapacitet över tid. Wattimmar får man fram genom att multiplicera amperetimmar med volt. Ger en indikation över räckvidden på cykeln. Ju högre wattimme desto högre räckvidd.

Så fungerar en elcykel

En elcykel är utrustad med en hjälpmotor och ett batteri. Vanligtvis sitter batteriet placerat under pakethållaren, på ramen eller inbyggd i ramen. Motorn är monterad på framhjulet, bakhjulet eller i vevlagret. Motorn får hjälpa till upp till en hastighet på 25 km/h, vill du cykla snabbare än så får du trampa själv. En av reglerna för att det ska klassas som en elcykel är att motorn endast får hjälpa till att driva cykeln framåt, därav namnet hjälpmotor. Det du däremot kan göra på de flesta elcyklar är att ställa in den hjälpande kraften via din cykeldator. När du använder dig av mycket kraft från motorn behöver du inte trampa lika hårt själv, dock blir räckvidden kortare. Om du använder lite kraft får du trampa hårt men batteriet håller längre. Om batteriet skulle ta slut under cykelturen kan du givetvis cykla vidare, men då får du stå för allt trampande själv.

När cykelturen är över behöver batteriet laddas, det tar i normala fall runt fem timmar att ladda batteriet från tomt till fullt, detta skiljer sig givetvis från cykel till cykel. Många elcyklar kommer med löstagbart batteri, då kan du plocka loss batteriet och ta med det in för laddning vilket ofta kan vara bra med tanke på stöldrisk.

elcykel batteri
Batteri
elcykel centrummotor
Motor
Cykeldator
Cykeldator

Lagar och regler

En elcykel klassas som en traditionell cykel. Det innebär att den får framföras på cykelbanor och att körkort eller trafikförsäkring inte är nödvändiga. För att läsa mer om vilka regler som gäller för vanliga och el-cyklar hänvisar vi till transportstyrelsens hemsida.

För att klassas som en elcykel gäller vissa restriktioner.

  • Motorn får hjälpa till upp till en hastighet på 25 km/h, vill du cykla snabbare än så får du trampa själv.

  • Motorn får endast hjälpa till när du trampar. Det innebär att du inte kan låta motorn göra allt jobb.

  • Nettoeffekten på motorn får inte överstiga 250 watt.

  • Maximala batterispänningen för elcyklar i Sverige är 48 V.

Januari 2016 blev en ny typ av elcykel tillåten. Denna cykel är i stort sett samma som den vanliga cykeln men har en högsta tillåtna motoreffekt på 1 000 watt. Dock klassas denna cykel som moped klass II vilket innebär att körkort, traktorkort eller förarbevis för moped klass II är ett krav. Mer regler för moped klass II kan du läsa på transportstyrelsens hemsida.

En relativt ny typ av elcykel har kommit till marknaden, den så kallade Speedbike. Här skiljer sig regler och restriktioner mot den traditionella elcykeln.

  • Motorn får hjälpa till upp till en hastighet på 45 km/h, vill du cykla snabbare än så får du trampa själv.

  • Motorn får endast hjälpa till när du trampar. Det innebär att du inte kan låta motorn göra allt jobb.

  • Nettoeffekten på motorn får inte överstiga 4 000 watt.

  • Speedbike räknas som moped klass I vilket innebär krav på bland annat körkort klass AM, trafikförsäkring, besiktning, hjälm och registreringsskylt. För ytterligare information gällande regler och krav för moped klass I refererar vi till transportstyrelsens hemsida. Något att ha i åtanke om man är intresserad av en speedbike är att den inte är tillåten att framföras på cykelbanor.

Crescent Elina 7 vxl
Klassisk elcykel Elina från Crescent

Välj rätt elcykel för dig

Det finns många modeller av elcyklar och inom varje modell finns en uppsjö av olika varianter. För att hitta den cykel som passar just dig bäst är det några grundläggande frågor man bör ställa sig. Vad ska jag främst använda den till? Hur lång räckvidd behöver jag? Vad är jag villig att betala?

För att få en övergripande bild av de modeller som finns på marknaden har vi listat upp de vanligaste typerna med en kort beskrivning.

Klassisk elcykel

En elcykel som passar de allra flesta. Pendla till jobbet, ta cykeln till mataffären eller bara ta en tur för att det är härligt. Perfekt i staden med den ofta bekväma upprätta sittpositionen och pakethållare som standard. Detta är den vanligaste typen av elcykel och där det går att hitta en bra cykel för relativt liten peng.
EcoRide Ambassador 8 vxl
Klassisk elcykel - Ambassador från EcoRide

Mountainbike elcykel

En elcykel för dig som inte bara vill cykla på asfalt. Mountainbike är perfekt för dig som vill ut på mindre vägar eller stigar i skogen. Tänk dig att med minimal ansträngning kunna cykla upp för backarna i skogen för att sedan njuta av ett långt downhill-åk. På grund av att cykeln är konstruerad för en tuffare terräng är kraven högre på dess komponenter såsom dämpning, bromsar, ram med mera. Detta medför att en mountainbike elcykel vanligtvis är något dyrare än den klassiska elcykeln.

Merida Eone-Twenty 500​
Mountainbike elcykel - Eone-Twenty 500​ från Merida

Hybrid elcykel

Sportigare elcykel som gör sig bra i högre hastigheter och på längre sträckor. För dig som inte bara vill cykla på trånga cykelbanor i stan utan utnyttja elcykelns fulla potential passar hybrid elcykeln perfekt. Har generellt sett längre räckvidd än den klassiska elcykeln och mountainbike elcykeln på grund av att de smala däcken ger ett lågt rullmotstånd. Detta är en cykel för dig som vill ha något som fungerar bra till allt och planerar att använda den mycket.

MADE Linum​
Hybrid elcykel - Linum från MADE

Speedbike

Värstingen för dig som inte nöjer dig med 25 km/h! Som nämnt tidigare har en speedbike starkare motor (vanligtvis 500W) och får hjälpa till upp till hastigheten 45 km/h. De negativa aspekterna med denna modell är att den klassas som en moped, vilket bland annat medför att körkort är krav och att den inte får framföras på cykelbanor. Läs mer vad som gäller för speedbike under avsnittet lagar och regler ovan. Då denna cykel är konstruerad för högre hastigheter är kraven på cykelns komponenter tuffare. Allt från motor och batteri till bromsar, ram och däck måste vara av högsta klass, detta medför givetvis ett högre pris. Men man får vad man betalar för!

Stroomer speedbike
Speedbike - ST2 S från Stromer

Övriga elcyklar

Här finner vi de elcyklar som inte passar in på några av de andra modellerna. Detta kan till exempel vara en hopfällbar elcykel som på bilden.
Gocycle GS hopfällbar elcykel​
Hopfällbar elcykel - GS från Gocycle

Elcykelkit

Du kanske redan äger en cykel du gillar men vill uppgradera till en elcykel? I så fall finns det elcykelkit att köpa. Samma regler gällande motorstyrka med mera gäller även på en vanlig cykel ombyggd till en elcykel, så tänkt på att hålla dig på rätt sida lagen. I ombyggnadskittet ingår vanligtvis motorn och cykeldatorn, så du behöver med andra ord köpa ett matchande bly- eller lithiumbatteri och ibland även en momentarm. Det vi föreslår är att leta upp ett elcykelkit du är intresserad av och sen läsa på vad som gäller för just den. Några punkter att läsa lite extra noga om är vilket batteri som matchar, andra nödvändiga tillbehör, vad för cykel den passar till. Alla modeller av elcykelkit passar inte alla cyklar, till exempel är inte vissa kit kompatibla med cyklar med fotbroms.

För att bygga din egna elcykel krävs det att du inte har tummen mitt i handen då det är en del mekande att göra. För att underlätta installationen finns det för vissa modeller en instruktionsvideo över montaget. För att veta vad det innebär att bygga din egna elcykel finns det här en givande artikel från M3. “Så bygger du din egna elcykel – på under två timmar“.

Bafang elcykel kit
Elcykelkit
Det viktigaste är att du väljer en elcykel utefter dina behov. En avgörande fråga för många är priset. Ofta får man lite vad man betalar för, en dyrare cykel har vanligtvis bättre räckvidd, skönare känsla och mer pålitliga komponenter. Men är tanken att använda cykeln sparsamt någon gång då och då kan det vara smart att inte slå till på värstingen.

Räckvidd

Räckvidden är hur långt du kommer innan batteriet är urladdat. Med dagens elcyklar brukar man säga att det ligger mellan 4-7 mil, detta varierar givetvis stort. Något att ha i åtanke när man tittar på räckvidden för elcyklar är att det inte finns någon standardiserad mätmetod. Detta innebär att den angivna räckvidden inte nödvändigtvis stämmer överens med verkligheten. Den mest avgörande punkten av räckvidden är hur mycket kraft du väljer att hjälpmotorn skall leverera. Om du latar dig och inte tar i och låter motorn göra allt jobb kommer räckvidden drastiskt sjunka och vice versa. Andra faktorer är hur tungt cykeln är lastad, acceleration, start och stopp, med- eller motvind, topografi, däcktryck, terräng och temperatur. Den sistnämnda faktorn temperatur har stor betydelse på litium-jon batterier och därmed räckvidden då denna typ av batteri är känsliga mot kyla. Inte nog med att batteriets kapacitet sjunker vid kyla, cellerna i batteriet slits mer. 

Ett annat sätt att få en uppskattning över räckvidden är att jämföra wattimmar. Wattimmar anger batteriets kapacitet över tid och detta får man fram genom att multiplicera amperetimmar med volt. Högre wattimmar ger längre räckvidd.

Motor och batteri

Hjälpmotorn för en traditionell elcykel ligger vanligtvis på 250 watt då det är den maximala tillåtna effekten, dock kan vridmomentet variera från cykel till cykel. Pris och kvalitet varierar även detta, men som regel går de hand i hand. Någon djupdykning av olika motorers egenskaper kommer vi inte gå in på men något som är värt att ta i beaktning är placeringen av motorn. De vanligaste placeringarna är framhjul, centrum och bakhjul.

Ett annat sätt att få en uppskattning över räckvidden är att jämföra wattimmar. Wattimmar anger batteriets kapacitet över tid och detta får man fram genom att multiplicera amperetimmar med volt. Högre wattimmar ger längre räckvidd.

Framhjulsmonterad motor

Elcyklar med framhjulsmonterad motor i navet har som namnet tyder framhjulsdrift. Eller om man räknar med sitt eget arbete tvåhjulsdrift eftersom man själv bidrar med kraft till bakhjulet. På grund av att även framhjulet är drivande och framdelen av cykeln är tyngre än vanligt kan det kännas konstigt och ovant till en början men något man vänjer sig vid. Denna placering av motorn lämpar sig väl till någon som till största del tänker cykla i stadsmiljö och jämn terräng. Framhjulsmonterad motor har ofta lägre vridmoment än de två andra alternativen men är å andra sidan den billigaste varianten.

Centrummotor

Placeringen av centrummotorn i vevpartiet gör att tyngdpunkten ligger centralt och långt ner vilket i sin tur medför en naturlig cykelkänsla. Kraften från motorn tillsammans med ditt egna trampande överförs till bakhjulet via kedjan. För dig som cyklar i mycket backar är centrummotorn att föredra då det vanligtvis är den variant som har högst vridmoment. Ytterligare en fördel är att den går att kombinera både med handbroms och fotbroms.

Bakhjulsmonterad motor

Den bakhjulsdrivna motorn sitter monterad i bakhjulets nav och ger då uppenbarligen bakhjulsdrift. Detta är en diskret placering som medför att det surrande ljudet från motorn inte hörs lika tydligt på grund av att motorn är placerad bakom dig. Bra att veta är att denna typ av motor inte går att kombinera med fotbroms.

Batteri

Litiumjonbatterier är den vanligaste typen av batterier i dagens elcyklar. Den maximala tillåtna spänningen är 48 volt, dock är det vanligt med 36 och 24 volt. Även om det batterier med lägre spänning generellt sett är billigare rekommenderas en spänning på minst 36 volt. Laddningstiden varierar givetvis men man brukar säga att det tar 4-6 timmar att ladda batteriet från tomt till fullt. Kom ihåg att läsa på laddningsanvisningarna för batteriet då dessa skiljer sig från batteri till batteri. Korrekt skötsel och underhålla av batteriet medför en längre livslängd vilket är önskvärt eftersom batteriet är en stor del av kostnaden för elcykeln. För dig som inte har möjlighet att ladda batteriet när det är monterat på cykeln är det att föredra att köpa en elcykel där det är enkelt att montera av batteriet för att ladda på lämplig plats.

På samma sätt som motorn har batteriets placering och vikt betydelse för cykelkänslan. De vanligaste placeringarna är på/i ramen eller i pakethållaren. Ett lågt placerat batteri medför högre komfort på grund av den lägre tyngdpunkten, här är batteri placerat på/i ramen att föredra. Fördelen med att ha batteriet på pakethållaren är att det oftast är lätt att demontera för att laddas. Att ha batteriet placerat på pakethållaren medför inte nödvändigtvis att cykelns komfort är dålig. Många cyklar, främst de mer påkostade varianterna är designade med detta i åtanke vilket gör att komforten är utmärkt.

Sensorer

För att hjälpmotorn ska kunna känna av när du trampar för att då kunna ge kraft är elcykeln utrustad med sensorer. Det finns två typer av dessa sensorer och de är “speed sensor” och “torque sensor”. 

Speed sensor” sitter i vevpartiet och mäter hastigheten av vilket pedalerna snurrar och är den vanligaste lösningen i billigare elcyklar. När du börjar trampa ger sensorn en signal till hjälpmotorn att börja ge kraft och på samma sätt när man slutar trampa skickas en signal att slå ifrån hjälpmotorn. Utöver detta ser sensorn till att slå ifrån motorn när cykeln når hastigheten 25 km/h. Nackdelen med “speed sensor” är att det blir en liten fördröjning från det att du börjar trampa tills det att motorn ger kraft, detta kan medföra att det känns ryckigt. Det positiva med denna sensorn är att du kan nå maximal hastighet utan att själv behöver bidra med mycket kraft. 

“Torque sensor” mäter av vridmomentet, vanligtvis över kedjan. När sensorn mäter av vridmomentet skickas en signal till motorn som börjar ge kraft och när man slutar trampa slutar även motorn ge kraft. Eftersom sensorn mäter av vridmomentet så regleras kraften från motorn i förhållande till hur hårt du trampar. I elcyklar med “torque sensor” är det vanligt med en extra sensor som mäter av hastigheten och slår ifrån motorn vid 25 km/h. Fördelen med “torque sensor” är en mer naturlig cykelupplevelse just eftersom kraften från motorn levereras i förhållande till din egna kraft och upplevs inte lika ryckig som elcyklar med “speed sensor”. Denna lösning är vanlig på lite dyrare elcyklar. 

Utöver dessa två sensorer är en del elcyklar utrustade med en bromssensor. Uppgiften för bromssensorn är att slå ifrån motorn när man bromsar.

Dags att köpa elcykel?

Går du i tankar att köpa en elcykel? I så fall besök gärna vår elcykel-köpguide eller klicka dig vidare till någon av återförsäljarna nedan.