Test av Eltra Urban


Eltra Urban är Eltras minsta elsparkcykel. Den är utrustad med en 350 watts motor och har en topphastighet på hela 35 km/h. Under testet imponerades vi av helheten men den har även vissa svagheter.

  • Specifikationer
  • Märke och modell: Eltra Urban
  • Maxhastighet: 35 km/h
  • Räckvidd: 20-30 km
  • Vikt: 16 kg
  • Motor: 350 watt
  • Batteri: 36 V 7,8 Ah Litiumbatteri
  • Bromsar: Trumbroms bak
  • Hjul 8″ fälg, luftfyllt framdäck, solitt däck bak
  • Fjädring: Fjädrar fram
  • Laddningstid: 5-9 timmar
  • Ram: Aluminum
  • Hopfällbar: Ja
None
None

Av Eltra fick vi låna en Urban i ett par veckor under sommaren, i den här artikel kommer vi gå igenom vad vi gillade och vad vi inte gillade. Även fast Eltra Urban är Eltras minsta elsparkcykel är den betydligt större och tyngre än de flesta på marknaden. Jämförelsevis väger Urban 16 kg och en M365 12.5 kg. Detta innebär att den ligger stadigt på marken och erbjuder en stor och stabil fotplatta, men samtidigt är den betydligt tyngre att bära med sig.



Design

Eltra Urban känns välbyggd och stabil. Komponenterna sitter väl sammansatta och elsparkcykeln känns hållbar. Ramen är väl tilltagen och stå-plattan är stor. Det upplevs som att Urban kommer att hålla under lång tid. Den är fjädrad fram men stel i bak. Hopfällningen är smidig och tar endast ett par sekunder.

När det gäller designen ger den överlag ett bra intryck, men precis som med Egret-TEN V3 finns det detaljer som inte är helt genomtänkta. Detta gäller bland annat instrumenteringen där reglaget för lamporna/signalhornet har en annan svart färg än övriga detaljer på styret vilket gör att det inte ser helt ut att passa in. Vi finner också samma lösning med att kabeldragning som på Egret, men i detta fallet är den snyggare utförd. Här har Ninebot och andra snyggare lösning. Dock saknar de flesta andra konkurrenter ett höj och sänkbart styre som är en stor fördel för Eltra Urban.  Instrumentpanelen är inte den roligaste vi har sett men visar tydligt den informationen som behövs.

None
None

None


Prestanda och funktioner

När det kommer till motorprestanda behöver inte Eltra Urban skämmas. Den 350 watt starka motorn gör att elsparkcykeln känns pigg och rolig att köra. Detta innebär också att Eltra Urban inte är laglig att köra på allmän väg, utan endast inom inhägnat område. Detta är ett problem den delar med de flesta andra elsparkcyklar på den svenska marknaden. Du kan läsa mer vilka regler som gäller här. Topphastigheten är hela 35 km/h vilket är mer än tillräckligt för detta fordon. Räckvidden är specificerad till 20-30 km vilket är tillräckligt för de flesta, dock varierar räckvidden beroende på hur den körs. Det finns flera olika körlägen att välja mellan, som ändrar både topphastighet och effekt.

För att ha en topphastighet på hela 35 km/h upplever vi att bromsarna är i det klenaste laget. Eltra Urban är endast utrustad med en trumbroms i bak. Detta skiljer sig mot deras dyrare modeller som har skivbromsar både fram och bak. 

Eltra Urban är även utrustad med en rejäl framlampa och en snygg baklampa, som även fungerar som bromsljus. En trevlig detalj är att den även har ett signalhorn som hörs väldigt tydligt. Detta är en fördel mot de flesta andra elsparkcyklar som oftast endast har en vanlig ringklocka.

None


Komfort

Eltra Urban är stabil och bekväm att köra. Batteriet är monterat under stå-plattan vilket gör att tyngdpunkten är låg och bidrar till den trygga körkänslan. Ståplattan är stor vilket gör att det finns möjlighet till flera olika ståställningar, det underlättar för längre turer. Körställningen känns väldigt bekväm mycket tack vare att höjden på styret är justerbar. Detta är en stor fördel hos Eltra Urban och kan vara bra att tänka på om du är kortare eller längre än snittet, jämfört mot de flesta andra elsparkcyklar som ej kan justera höjden på styret.

Elsparkcykeln är utrustad med en dämpare i fram tillsammans med ett luftfyllt däck. Dessa slukar ojämnheter bra. Däremot i bak saknas dämpare och däcket är av typen punkteringssäkert solitt däck. Detta innebär att Urban upplevs stötig i bak och ibland hoppar till om du kör snabbt över ojämnheter.



Sammanfattning

För att sammanfatta är Eltra Urban en välbyggd elsparkcykel. Den levererar bra prestanda, med dess 350W motor och 20-30 km i räckvidd, och körkänsla i förhållande till priset. Det höj och sänkbara styret göra att denna elsparkcykel passar alla. Det som drar ner helhetskänslan något är avsaknaden av fjädring tillsammans med det solida däcket bak, att det endast sitter en trumbroms bak och att reglagen på styret inte riktigt känns genomtänkt.


Positivt

  • Pigg elsparkcykel med bra acceleration
  • Rolig att köra
  • Helheten känns solid

Negativt

  • Bromsarna kunde ha varit bättre
  • Ej laglig i Sverige

Kolla in eltrastore.se för mer information och bra priser på Eltra Urban eller läs om fler elscootrar på vår bäst i test elscooter sida eller Lantzen testar.