Vi har varit och träffat August på Evess för att provköra deras nya elmoped Evess Capri. En snygg elmoped i en modern tappning av den klassiska vespan. Men hur är det med prestandan?

Evess Capri
Evess Capri

Design

Det är tydligt vart Evess har fått sin inspiration för designen av Evess Capri. Likheterna med den klassiska vespan från Italien är slående. Med det fungerar! Den vita färgen tillsammans med krom-detaljerna och den bruna sadeln ger ett elegant första intryck. Men kollar man närmare ser många detaljer lite väl plastiga ut. Utöver denna modellen säljer även Evess en elmoped som heter Evess Firenze. Det ända som skiljer dessa åt är att Firenze är svart och saknar pakethållarna fram och bak. Om du är intresserad av denna modell kan du läsa mer här.

Något som utmärker Evess Capri är packmöjligheterna. Pakethållare både fram och bak gör att du kan få med riktigt mycket packning under resan. Utöver det så finns det en liten krok fram under styret för att hänga till exempel matkassen på väg hem från affären och ett litet fack bak på sidan. Förvaringen under sadeln är dock begränsad på grund av batteriet sitter där (om man använder dubbla batterier är förvaringen obefintlig). Med all packning är det viktigt att mopeden står stadigt när man parkerar, detta har Evess löst genom ett centralstöd som känns betydligt tryggare än sidostödet.

Evess Capri
Evess Capri

Tyvärr finns det inget usbuttag för laddning av mobilen, inte heller ett fack att förvara den i. Displayen är lite tråkig och som nämnt tidigare, många detaljer känns plastiga. Men överlag är designen helt klart godkänd även om den är långt ifrån originell med tanke på att den är väldigt lik elmopederna Evolt och Gobyel.

Evess Capri
Evess Capri
Evess Capri
Evess Capri

Prestanda och funktioner

Evess Capri är klassad som moped klass 1, vilket innebär att den får gå i 45 km/h. Motorn ligger på 2000 Watt och litiumbatteri från Samsung på 71.4 V och 23.8 Ah vilket gör att Capri känns pigg. Räckvidden är upp till 60 km enligt tillverkarna, dock är detta i optimala körförhållanden. I stadskörning är räckvidden snarare 40-50 km. Det finns dock kapacitet för 2 batterier, så det finns möjlighet att köpa till ett extra batteri som då dubblar räckvidden. Dock så kan båda batterierna inte vara aktiva samtidigt utan när det första batteriet är slut måste man fälla upp sadeln och koppla om till det det nya batteriet. Laddtiden är 4 timmar och batteriet går givetvis att koppla loss för att ladda inne. 

Jämför man Evess Capri med till exempel dyrare elmopeder så som NIU så är det en del funktioner som fattas. Det finns endast ett körläge jämfört med tre körlägen som är vanligt. Elmopeden går inte att koppla upp mot mobilen för att se körhistorik eller för att få larm vid stöldförsök. Ytterligare en funktion som vi saknar är ljud på blinkers. Det är lätt att man glömmer av att stänga av blinkers efter en sväng, då kan det bli farligt snabbt!

Komfort

Evess Capri är inte den sportigaste elmopeden vi testat men den är betydligt bekvämare än många, även om man är lång. Elmopeden är tillräckligt stark och stor för att åka två personer utan problem, så länge inte maxvikten på 150 kilo överskrids. Den passar bäst i stan, det var just i stadsmiljö som vi provkörde den och därför vet vi inte hur komforten är på ojämnt underlag så som grus.

Sammanfattning

Evess Capri är den första elmopeden från Evess som startades 2019. Men det behöver inte nödvändigtvis vara negativt. Den är snygg, har bra packmöjligheter, bekväm att köra och är framförallt prisvärd! Dock finns det utrymme för förbättringar. Inga blinkersljud, plastiga detaljer, fack för mobilen och funktioner så som att koppla upp mobilen är alla saker som kan förbättras och utvecklas. 

Positivt

  • Snygg
  • Rymlig elmoped med plats för två personer
  • Bra packmöjligheter
  • Prisvärd

Negativt

  • Plastiga detaljer
  • Inget blinkersljud 
  • Går inte att koppla upp mot mobilen
Kolla in Evess.se för mer information om Evess Capri eller läs om fler elmopeder på vår bäst i test elmoped sida eller Lantzen testar.