Inokim är ett gediget och välkänt märke inom elsparkcykelbranschen och vi har haft möjligheten att testa Inokim Light 2. En robust elsparkcykel som vi på Lantzen rekommenderar att köpa.

I slutet av testet hittar du en unik rabattkod.

Specifikationer:
Märke & Modell: Inokim Light 2
Maxhastighet: 35 km/h
Räckvidd: 35 km
Vikt: 14 kg
Maxlast: 100 kg
Motor: 350 watt
Batteri: 10.4 Ah LG (36V)
Bromsar: Trumbromsar fram och bak
Hjul: 8.5″ fälg, luftfyllda däck
Fjädring: Luftfyllda däck
Laddningstid: 4-5 timmar
Ram: Aluminum
Hopfällbar: Ja
Pris: 11 499 kr

Inokim_Light_2_elsparkcykel
Inokim_Light2_elscooter

Inokim erbjuder här en riktigt välbyggd och funktionell elsparkcykel i form av modellen Light 2. En smidig, simpel och bra elscooter utan överraskningar. Den är både trevlig för ögat och har väl fungerande funktioner. Vi fick möjligheten att testa den lite mer kraftfulla varianten med 350 watts motor under en av våra finare höstdagar här i Göteborg. En riktigt trevlig elsparkcykel med bra köregenskaper och med stabil ståplatta.

Inokim är en av de få märkena på marknaden som endast säljer sina egna produkter under namnet Inokim, det är vanligt inom denna branschen att samma elsparkcykel säljs under olika namn. Det gör att du kan vara helt säker på att du får den Inokim elsparkcykel med den prestandan som är lovat i beskrivningen.

Design

Inokim Light 2 är utan tvekan en av de fräckare elscootrarna på marknaden i sitt segment. Den bladformade styrstammen är ett udda men lyckat knep och mekanismen för att fälla ihop styret känns robust och bra.

Inokim har verkligen lyckats med designen av denna modellen. Den känns genomarbetat och ingenting har lämnats åt slumpen. Allt från hur fälgarna ser ut med sitt fälgstripe bak, hur fram- och baklampan är snyggt integrerad i stänkskärmarna, ståplattan är dimensionerad för alldaglig användning till gasreglaget placering och känsla, hur bromshandtagen är designade och det som inte får glömmas är att den går att beställa i ett gäng olika färger.

När man ska bära med sig elsparkcykeln kan man fälla ihop den och för att göra den smalare kan handtagen vinklas ner. Låsningen för att lossa eller skruva fast handtagen i styrstammen var på just denna elsparkcykeln väldigt svår att få isär. Det är väldigt stabil och bra låsning men den kräver lite underhåll för att fungera felfritt.

Enkel och lättförståelig display, kanske lite väl simpel för att vara en såpass dyr och modern produkt som just detta är. Här märker vi att Inokim har satsat på att ta fram en simpel men hållbar elsparkcykel och detta för att du som använder ska slippa krångel. Dock vet vi att Inokims senaste modell, Quick 4, kommer att ha en betydligt mer modern display och gränssnitt mellan dig som användare och elsparkcykeln.

Inokim_Light_2_display
Inokim_Light_2_frambroms

Prestanda och funktioner

Trotts att denna lilla maskin ligger på 350 watt kändes den lite svag just idag. Den orkade inte upp för några brantare backar. Vi tror att det beror på att den var dåligt laddad innan vi fick den till oss. Vi är helt säkra på att de 350 watt som denna elsparkcykel har klarar av även de brantare backarna när den har ett fräscht batteri.

Något som imponerade på oss var de mycket effektiva bromsarna. Denna lilla elsparkcykel kommer nämligen med både fram och bakbromsar, här hade vi uppskattat en regenerativ broms vilket el del andra modeller har.  Bromsarna är så kallade trumbromsar vilket medför ett underhållsfritt leverne och att de inte påverkas om det till exempel regnar ute.

De snyggt inbyggda fram och baklamporna tänds genom att hålla in “+” knappen på displayen under någon sekund. Tydliga och bra lampor som även fungerar som bromsljus vilket dock endast aktiveras med bakbromsen. Fram och baklampan har även en inbyggd ljuskänslighet, med andra ord aktiveras de automatiskt vid skymning och stängs av igen när det blir ljus ute och denna känslighet går att justera i displayen.

Även en ringklocka sitter monterad på styret. En sak som dock saknas är någon form av tändningslås. Det krävs inga nycklar för att starta den utan det är bara att trycka på en knapp på instrumentpanelen.  Det är inte utan risk som man ställer undan en elsparkcykel men här har Inokim tänkt till, många elsparkcyklar har inget naturligt sätt att låsa fast elsparkcykeln. Light 2 har ett hålrum vid ihopfällnings mekanismen som kan användas till att trä genom en kedja eller ett bygellås för att låsa fast elsparkcykeln.

Inokim_Light_2_smidig

Komfort

Inokim Light 2 är en bra elsparkcykel. Vi testade denna elsparkcykeln på dess värsta fiende när det kommer till komfort. Kullersten… Om en elsparkcykel, eller vilket fordon som helst, ska vara komfortabelt att köra på kullersten krävs det något alldeles utöver det extra när det kommer till fjädring och däck. Då denna elscooter “endast” har luftfyllda däck gör den inte till den mest komfortabla körandes över kullerstenen. Men om man bortser från kullestenen klarar sig denna elscooter bra på de underlag vi framförde den på. Däcken som sitter på elsparkcykeln sväljer de flesta ojämnheter och mindre hålor bra.

Geometrin på elsparkcykeln är bra, inga konstigheter när man svänger skarpt. Den känns väldigt stabil vid framförandet och detta beror på att batteriet är placerat i ståplattan och att elsparkcykeln har en något lägre markfrigång mot andra elsparkcyklar. Den låga markfrigången kan göra att du fastarna på något krön eller liknande men det lär man sig snabbt vad man ska undvika för att glida fram bekymmerslöst.

Styret som för övrigt går att justera i höjdled hade vi önskat att det gick att justera en bit högre då det inte riktigt blir en bekväm körposition för våra längre testpiloter.

Sammanfattning

Om vi ska summera vår känsla för Inokim Light 2 är det robust, säker och kvalité som dyker upp i våra huvuden. Det är en bra konstruktion på denna elsparkcykel och Inokim har gjort smarta materialval för att få en hållbar och långlivad elscooter. Med dess luftfyllda däck och med dubbla bromsar gör det den väldigt pålitlig. Inokim har verkligen lagt ner energi och tänkt på detaljerna när de designade denna elsparkcykel.

Vi har inte mycket att gnälla över men den är i det dyraste laget och för detta priset hade vi önskat en smartare elsparkcykel. Vi tycker det är en bra elsparkcykel, denna rekommenderar vi.

Positivt

  • Väldigt bra och pålitliga bromsar
  • Hög kvalitetskänsla
  • Hög komfort och trygg på vägen

Negativt

  • Dyr
  • Saknar smarta funktioner

Kolla in Inokims hemsida för mer information eller läs om fler elsparkcyklar på vår bäst i test elscooter sida eller Lantzen testar.