Test av Inokim OX


I höstas fick vi möjligheten att testa vad INOKIMS populära modell OX går för. Vi hade höga förväntningar men blev ändå positivt överraskade. En premium elscooter som fungerar både i stadsmiljö och i terräng.

Längst ner i vårt test hittar du en unik rabattkod. 

  • Specifikationer
  • Märke och modell: Inokim OX
  • Maxhastighet: 45 / 45 / 35 km/h
  • Räckvidd: upp till 100 / 45 / 40 km
  • Vikt: 28 / 26 / 25 kg
  • Motor: 1000 / 1000 / 700 watt
  • Batteri: 21 / 13 / 13 Ah (60 / 60 / 48 V, Li-Ion)
  • Bromsar: Trumbroms fram och skivbroms bak
  • Hjul 10″ fälg, luftfyllda däck
  • Fjädring: Ja, fram och bak
  • Laddningstid: 11 / 6 / 5 timmar
  • Ram: Aluminium
  • Hopfällbar: Ja
None
None

INOKIM OX finns i tre modeller, HERO, SUPER och ECO. I grunden är det samma elsparkcykel men specifikationen och priset skiljer något mellan modellerna. ECO som är den billigaste modellen kommer med en 700W motor och 48V, 13Ah batteri. Topphastigheten på denna modell är 35 km/h och räckvidden ligger runt 30-40 km. HERO är mellanklassen och levereras med en 1000W motor och 60V, 13Ah batteri. Topphastigheten på HERO är 45 km/h och räckvidden är upp till 45 km. Vill man ha deras värstingmodell är det SUPER man ska kolla på. Den kommer med en 1000W motor och 60V, 21Ah batteri och levererar en topphastigheten på 45 km/h och en räckvidd på upp till 100 km. Givetvis skiljer sig även laddningstiden och vikten mellan modellerna. Laddningstiden ligger runt 4 timmar för ECO och runt 10 timmar för SUPER, vikten för ECO är 25 kg medan SUPER väger 28 kg. Dessa laddningstider är dock från tomt till fullt batteri. Generellt ska man undvika att köra ett batteri så att det är helt urladdat och sen ladda det fullt. Det är bättre att ladda oftare och under kortade stunder från ett brandsäkerhetsperspektiv då temperaturen i batteriet inte blir lika hög vid en kortare laddtid. Så vanligsvid ligger laddningstiden mellan 3-5 timmar.

Modellen vi körde var INOKIM SUPER och är med andra ord denna modell vi kommer att utgå från i testet.



Design

INOKIM OX har en futuristisk och unik design som gör att den sticker ut jämfört med övriga elscootrar på marknaden. De oranga detaljerna tillsammans med den svarta helheten funkar verkligen. Det första man lägger märke till är den unika lösningen på fjädringen som ger elsparkcykeln det unika utseendet. Ramen och komponenterna är gedigna och känns som den kommer hålla under lång tid. Detaljer som snygg intern kabeldragning och integrerad belysning fram och bak är positiva faktorer som bidrar till helheten. Displayen är något tråkig men tydlig och visar det nödvändigaste, hastighet, batteri och vilket av de tre körlägena som är aktiverat. Ringklockan känns lite omodern och passar inte in i den förövrigt moderna designen, men fyller sin funktion. 

Elsparkcykeln går snabbt och smidigt att fälla ihop. Men på grund av den rejäla storleken och vikten på 25-28 kg är det ingen elscooter du vill bära runt på under en längre tid. 

None
None

None
None


Prestanda och funktioner

När det kommer till prestanda finns det inte mycket att klaga över. INOKIM OX SUPER är utrustad med en motor på galna 1000 watt i bakhjulet och ett batteri på 60V, 21Ah, detta är att jämföra med en mindre elmoped! Topphastigheten är 45 km/h och räckvidden är specificerad till hela 100 km. Värt att nämna är dock att på grund av den höga effekten på motorn och dess höga topphastighet är ingen av OX modellerna laglig att köra på allmän väg, utan endast inom inhägnat område. Detta är visserligen ett problem den delar med de flesta andra elsparkcyklar på den svenska marknaden. Läsa mer vilka regler som gäller här. Något som vi lade märke till under testkörningen var att accelerationen vid låga hastigheter var förvånansvärt dålig med tanke på effekten. INOKIM Quick som vi provkörde samtidigt hade inga problem att köra ifrån OX på kortare sprinter trots att Quick har lägre effekt. Detta är dock ett medvetet val av INOKIM som vill ha en accelerationskurva som är snäll i början och där draget kommer efter ca 20 km/h. Anledningen till detta är att man ska kunna köra OX på låg fart utan att det ska blir ryckigt, och uppskattas till exempel när man ligger bakom en person som går eller cyklar sakta, i väntan på att kunna köra om. 

Skivbromsen bak och trumbromsen fram levererar bra bromsverkan, gå från 45 km/h till stopp går snabbt och känns tryggt. Dubbla lampor fram ger bra belysning och tänds genom att hålla in “+” knappen på displayen under någon sekund. Ljuset har även en inbyggd ljuskänslighet, med andra ord aktiveras de automatiskt vid skymning och stängs av igen när det blir ljus ute och denna känslighet går att justera i displayen. Bromsljuset bak lyser klart och ger extra trafiksäkert, dock finns det endast på höger sida.  

Den unika fjädringen tillför ytterligare en funktion som vad vi vet inte finns på någon annan elscooter. Vinkeln på dämningen går att ställa om, vilket innebär att man kan variera markfrigången. Låg markfrigång medför att elscootern känns stabilare vilket är att föredra i högre hastigheter. Hög markfrigång är att föredra om man kör i tuffare terräng eller om man vill köra över höga trottoarkanter utan att gå av och lyfta scootern.

None


Komfort

Den höga komforten var det vi blev mest imponerade av under testkörningen. Mest tack vare den behagliga dämpningen tillsammans med de luftfyllda däcken som gör att denna elscooter fungerar bra på ojämnt underlag. Ståplattan är stor och ger möjlighet till flera olika ståställningar, vilket är skönt under längre åkturer. Batteriet är placerat under ståplattan vilket gör att tyngdpunkten är låg och bidrar till elsparkcykelns stabilitet. Det ända negativa vi har att säga när det kommer till komforten är att styret inte är höj och sänkbart. Vi upplevde inte det som något problem, men är detta viktigt för dig så bör du kolla vidare. 

Planerar du att köra mycket på ojämnt underlag är detta en elscooter vi verkligen rekommenderar. Vi hade ingen möjlighet att testa den på grusväg, men det borde inte vara några som helst problem då kullersten gick alldeles utmärkt. 

None


Sammanfattning

Sammanfattningsvis är INOKIM OX en väldesignad och påkostad elscooter. Prestandan är mer än tillräckligt med den 1000 watt starka motor som tar dig upp till 100 km och med en topphastighet av 45 km/h, dock inte med den bästa accelerationen. Komforten är väldigt hög, det är en av väldigt få elscootrar som fungerar lika bra på jämnt underlag som ojämnt underlag. Har du inga problem med att elsparkcykeln inte får framföras lagligt på allmän väg och inte heller planerar att bära den under lång tid är detta en elscooter vi rekommenderar dig till att köpa.


Positivt

  • Hög komfort
  • Väl genomtänkt design
  • Hög prestanda
  • Höj och sänkbar ståplatta

Negativt

  • Ej laglig i Sverige
  • Tung att bära
  • Dyr

Kolla in Inokim Nordic Inokim Nordic för mer information och bra priser på Inokim OX eller läs om fler elscootrar på vår bäst i test elscooter sida eller Lantzen testar.