Vi på Lantzen har varit och provkört Super SOCO TC. Denna klass 1 elmoped är lite starkare och grövre byggd än den billigare versionen SOCO TS. Men hur står den sig gentemot andra elmopeder? 

Super SOCO TC
Super SOCO TC

Design

Kombinera en caferacer från England 50-talet med moderna detaljer så har du Super SOCO TC. Denna kombination drar till sig blickar vare sig du vill eller inte. Utseendet påminner mer om en motorcykel än den traditionella mopeden. TC kommer även i flera färgkombinationer, brittisk grön som ses på bilderna, svart eller blå.

Super SOCO TC är utrustad med en modern display som är stor och tydlig. Den visar all information du behöver under din resa, hastighet, återstående räckvidd, körläge, temperatur med mera. Elmopeden är också utrustad med LED-strålkastare som anpassar sig efter körförhållanden – dag som natt. På grund av designen fattas det en del funktioner som vanligtvis finns på elmopeder. Det finns inget bra fack att förvara mobilen i eller ett usb uttag att ladda den i under resan. Förvaringen som är placerad under “tanken”, är så liten att det inte går att transportera eller lämna mycket mer än ett par vantar eller kanske en tröja.

Super SOCO TC
Super SOCO TC
Super SOCO TC
Super SOCO TC

Prestanda och funktioner

Super SOCO TC är klassad som moped klass 1, vilket innebär att den får gå i 45 km/h. Boschmotorn som ligger på hela 3000 Watt tillsammans med litiumjon batteriet på 60 V och 30 Ah gör att den 84 kilo tunga elmopeden känns pigg! I uppförsbackar känns den däremot lite slö, 45 km/h kan vara svårt att hålla, speciellt om man skjutsar. Acceleration och maxhastighet kan smidigt ställas om genom de tre olika körlägen som väljs med ett knapptryck. 

Räckvidden är specificerad att vara upp till 80 km på ett batteri. Men eftersom att Super SOCO TC är utrustad med 2 batterifack går det att köpa till ett extra batteri som går att använda samtidigt. Då dubbleras räckvidden till hela 160 km. Dessa siffror ska man dock ta med en nypa salt. Vi har läst oss till från andra recensioner att räckvidden är betydligt kortare vid normal körning. Laddtiden är runt 5 timmar och givetvis går batterierna att koppla loss för att ta med in för att ladda.

Super SOCO TC är utrustad med skivbromsar både fram och bak. För extra säkerhet har SOCO TC CBS kombinerat bromssystem vilket ger bromsverkan på båda hjulen oavsett vilken broms som aktiveras. För att motverka stöld finns det styrlås. Skulle man glömma låsa eller att någon ändå försöker att rulla iväg elmopeden så går ett larm. Motorn aktiveras då för att göra det svårare att rulla elmopeden. 

Komfort

Vi var alla överens om att komforten inte var den bästa. Kombinationen med körpositionen och den smala hårda sadeln gör att SOCO TC inte passar för längre stäckor. Men kortare stäckor är inga problem. En uppskattat funktion som förhöjer komforten är det justerbara fotstödet. Här kan man välja mellan 6 olika lägen. Detta gör att elmopeden passar både för korta och långa personer. SOCO TC är byggd för att man ska kunna skjutsa, dock blir det väldigt trångt om man är två vuxna personer. 

Även om komforten inte är den bästa är SOCO TC väldigt rolig att köra. Den 84 kilo tunga elmopeden känns smidig och väghållningen är god. Tack vare de stora hjulen fungerar även mopeden att köra kortare sträckor på ojämnt underlag som grusvägar.

Sammanfattning

Gillar man uppmärksamhet och vill ha en rolig elmoped att pendla kortare sträckor med är Super SOCO TC ett bra alternativ. Möjligheten att köpa till ett extra batteri är också väldigt uppskattat. Utseendemässigt har vi bara positiva saker att säga. Dock är vi inte imponerade av komforten trots det justerbara fotstödet. Sadeln är för hård och körställningen inte optimal.  

Positivt

  • Designen
  • Rolig att köra
  • Justerbart fotstöd
  • Utrymme för extra batteri

Negativt

  • Dyr
  • Hård sadel
  • Dåligt med förvaring

Kolla in Scooterhuset för mer information och bra priser på Super SOCO TC eller läs om fler elmopeder på vår bäst i test elmoped sida eller Lantzen testar.