Test av Viarelli Supermotard


Viarelli har äntligen kommit med Supermotard Electric, en robust och välbyggd elmoped i crossutförande.

  • Specifikationer
  • Märke och modell: Viarelli Supermotard
  • Räckvidd: Upp till 60 km
  • Vikt: 110 kg
  • Motor: 3 000 watt
  • Batteri: 26 Ah (Lithium, portabelt)
  • Bromsar: Skivbroms fram och bak
  • Hjul 17″
None
None


Design

Vi har varit och testat Viarelli Supermotard Electric hos Motorsweden. Det första som man slås av är den häftiga designen. Viarelli har gjort ett försök för att locka till sig målgruppen som är ute efter en crossliknande elmoped. Viarelli Supermotard är en relativt tung elmoped i jämförelse med många andra elmopeder. Till exempel väger Viarelli Monztro, som också är en relativt stor moped, 88 kg jämfört med de 102 kg som denna supermotarden väger.

För att vara en klass 1 moped känns Viarelli Supermotard tung när den plockas upp från stödet och elmopedens vikt gör stor påverkan på accelerationen. 

Viarelli supermotard är väldesignad och har hög kvalitetskänsla. Detta gäller även instrumenteringen. Den är tydlig och modern. KeyLess funktionen är en annan smart funktionen som vi såklart testade, nyckeln behöver bara vara i närheten av mopeden. Med en knapptryckning på nyckeln så kan man starta mopeden.

None
None

None
None


Prestanda och funktioner

När väl elmopeden är i rullning känns den stabil och trygg. Det finns inget att klaga på när det kommer till bromsar och fjädringen. Den hårda sadeln passar in i designen, men riskerar att bli något obekväm vid långa turer. Elmopeden är även utrustad med ett USB-uttag där mobilen kan laddas, dock saknas det något bra ställe att lägga telefonen.

Batteriet som sitter monterat under sadeln är av typen Litium och är portabelt. Detta innebär att det med lätthet kan tas med in och laddas. Det är en stor fördel om det inte finns eluttag där du parkerar mopeden.

Elmotorn på 3000 W vilket motsvarar 4 hk  räcker gott och väl till när vi sitter två fullvuxna på elmopeden. Även fjädringen känns bra och stabil när man åker två. Fotstöden och handtagen är också bra designade.



Komfort

Chassit och stötdämparna är väl tilltagna som gör att elmopeden passar både på och utanför asfalten. Om den ska köras utanför asfalten kan man med fördel justera de främre stötdämparna för att göra den mjukare och mer passande för ojämnt underlag.

Den hårda sadeln är passande för designen av elmopeden men riskerar att bli något obekväm vid längre turer.

För medpassageraren finns bra fotstöd och ett robust handtag att hålla sig i.



Sammanfattning

Sammanfattningsvis är Viarelli Supermotard en påkostad och väldesignad elmoped. Denna passar perfekt för dagens ungdomar att cruisa runt på och att åka på till träning eller skolan. Den högre frigången jämfört med en normal elscooter gör även att den kan ta sig fram på de flesta ställen även om vägarna är sämre. Tuff design med smarta funktioner och nog stark att skjutsa polaren på. Eldriften är bra för det inte så feta studiestödet dock mindre bra för dom längre moppeturerna. Rekommenderas!


Positivt

  • Påkostad design med en häftig display
  • Tillräckligt stor, bekväm och stark för två fullvuxna personer
  • Portabelt batteri lithium batteri
  • Keyless system
  • USB-uttag för telefonen

Negativt

  • Tung elmoped
  • Hård sadel dock vänjer man sig snabbt

Kolla in Motorsweden.se för mer information och bra priser på Viarelli Supermotard eller läs om fler elmopeder på vår bäst i test elmoped sida eller Lantzen testar.