Söker du en elsparkcykel som kan ta dig till och från jobbet, i ur och skur, då borde du kolla närmare på Eltra 67. Vi har fått provköra Eltras senaste tillskott och vi är väldigt imponerade. 

Specifikationer:
Märke & Modell: Eltra 67
Maxhastighet: 30 km/h
Räckvidd: Upp till 50 km
Vikt: 22 kg
Maxlast:  130 kg
Motor: 500 watt
Batteri: 16Ah 36V Litium jon batteri
Bromsar: Trumbroms fram och bak
Hjul: 10″ fälg, luftfyllt framdäck, punkteringsfritt bakdäck
Fjädring: Ja, fram
Laddningstid: 4-6 timmar
Hopfällbar: Ja
Vattenresistent: Ja, IP-klassning 67
Pris: Ca 9 500 kr

Eltra-67-elsparkcykel
Elsparkcykel-Eltra-67

Eltra 67 är en elsparkcykel som är byggd på en beprövad plattform som klara rejäla tag och håller i alla väder. Vi tycker att Eltra har lyckats med denna elsparkcykeln. Designen är ren, utan krusiduller. Kablagen är snyggt dragna i ramen och den har en klar och tydlig display.   

 

Design

Eltra 67 är väldigt likt flera av hyr-scootrarna. Denna robusta och samtidigt eleganta elsparkcykeln är något vi på Lantzen gillar. Ramen och ståplattan känns stabila och komforten är hög. 

Kablagen från styret är snyggt integrerade i ramen vilket ger en stilren design. Displayen på elsparkcykeln är snyggt inbyggd i styret och detta drag ser vi bland andra hyr-elsparkcyklar. Displayen i sig är väldigt klar och tydlig och det är inga problem vid direkt solljus.

På Eltra 67 sitter det en snyggt inbyggd lampa fram, en baklampa med bromsljus inbyggd i bakskärmen samt blinkers på sidan av bakdäcket. Ljuset kontrolleras enkelt via knappen på displayen. Tryck två gånger på På/Av knappen för att sätta på ljuset och blinkers kontrolleras enkelt via kontrollen på styret. Det saknas dock blinkers fram och det finns inget ljud som påminner om att blinkers är aktiverad. När blinkers sätts på syns en indikering i displayen men den är väldigt lätt att glömma av och det kan vara en risk i trafiken.

Styret sitter på en fast och bra höjd, höjden är inte justerbar men det känns naturlig och bra. Vänster sida på styret finns brytaren till blinkers och en ganska smart ringklocka, som är bra att ha när det är andra trafikanter i vägen. Bak- och frambroms handtagen är stabila och bra, enkla att justera och fungerar utan anmärkning. Gasreglaget är av typen tumgas, den är stor och trevlig men den är ganska känslig, det är svårt att hålla en lägre hastighet än fullgas. På styret finns även en lite krok som har flera användningsområden. Ett av dem är att du kan hänga kassen eller väskan där när du har till exempel har handlat, vilket är praktiskt och säkert. Detta gör att du slipper hålla kassen när du kör.

För att fälla ihop elsparkcykeln till bär-läget får man med en enkel manöver fälla styret bakåt och det är till detta kroken på styret har sitt andra användningsområde, på ståplattan finns en inbyggd ögla som fälls upp där kroken ska fästas och på så sätt blir styret ett naturligt handtag att bära elsparkcykeln med. Dock är elsparkcykeln tung med sina 22 kg, vilket gör att du gärna inte går med den någon längre sträcka.

Eltra-67-elsparkcykel-bäst-i-test
Eltra-elscooter
Eltra-67
Eltra-67-elscooter

Prestanda och funktioner

Den kraftfulla motorn gör att elsparkcykel klarar av även de brantaste backarna, kanske inte i toppfart men den tar sig uppför i alla tre körlägena. Körlägena ändras enkelt genom displayen och tryckknappen. De olika körlägen ändrar elsparkcykelns toppfart medans kraften från motorn består oavsett körläge. Elscootern slås på och av, ändrar körlägen och sätter på och av ljuset genom tryckknappen under displayen. Det finns fler inställningar som kan ändras genom en app, elscootern ansluts via bluetooth till appen Eveons, där bland annat topphastighet kan justeras.

På Eltra 67 sitter det trumbromsarna både fram och bak vilka fungerar bra, de är relativt underhållsfria och denna typ av bromsar hittar du även på de flesta hyrscootrar vilket är ett tecken på att det funkar i ur och skur. Bromsarna är inkapslade och de viktiga delarna är skyddade från väder och vind vilket gör att de fungerar lika bra oavsett väder. 

Elmotorn som sitter i bakhjulet är på 500 watt och tillsammans med Li-Ion batteriet som sitter i ståplattan som är på 16Ah, 36V genererar detta en toppfart på strax över 30 km/h och en räckvidd på upp till 50 km. Räckvidden beror på vilket körläge du använder samt vilken hastighet du har. När vi har testat elsparkcykel har vi kört på S-läget och då haft en ungefärlig räckvidd på 20km. Eltra 67 är inte laglig att framföra på allmän väg i och med att motorn har mer än 250 watt och toppfarten överskrider de 25 km/h som gäller enligt lag.

Denna elsparkcykeln är den första vi har kommit i kontakt med som har någon typ av låsning, det följer med två stycken NFC-kort som du ska hålla upp mot displayen på elsparkcykeln för att låsa upp den för användning. Du låser elsparkcykeln genom att helt enkelt stänga av den genom att hålla in På/Av knappen. Användningen av låsningen kan enkelt avaktiveras genom appen till elscootern. När elsparkcykeln är låst och den flyttas på utan att låsas upp startar ett larmljud, ljudet kunde ha varit högre för att väcka mer uppmärksamhet. Vi på Lantzen tycker det är väldigt smart med låsningen och det är något vi har saknat bland många elscootrar.

 

Komfort

Eltra 67 är byggd med fjädring tillsammans med luftfyllt däck fram och ingen fjädring samt punkteringsfritt däck bak. Det är på det är sättet många hyrscootrar är utformade och det funkar förvånansvärt bra. Det är inte lika komfortabelt som en elsparkcykeln med både fjädring och luftfyllda däck fram och bak så som Inokim Quick 4 men det funkar alldeles utmärkt. 

Hopfällnings-mekanismen är robust och glappar inget när styret är uppfällt, det är väldigt bra för körkänslan. 

Den har en lång och lagom bred ståplattan för att göra placering av fötterna bekväm på elscootern, du kan stå lite hur som helst helt enkelt, styret har sin fasta höjd men det ger en bekväm körställning även för vår längsta provförare. Batteriet är placerat på undersidan av ståplattan vilket ger en låg tyngdpunkt. Detta resulterar i en väldigt stabil elsparkcykel. 

Sammanfattning

När vi sammanfattar Eltra 67 tycker vi på Lantzen att detta är en robust och pålitlig elsparkcykel, en elsparkcykel som tål att användas i alla väder och perfekt för den som ska pendla till jobbet med elscooter. Designen på Eltra 67 är enkel men också beprövad och hållbar, funktionerna på elscootern är enkla att förstå och genom appen kan man ändra inställningar. Eltra 67 är utrustad med hållbara trumbromsar och med sin 500 watt starka motorn och 30 km/h toppfart är detta en elsparkcykel som klarar de brantaste backarna och du kan åka upp till 50 km på en laddning. Om det är en elsparkcykel för pendling du letar efter är detta ett väldigt bra alternativ.

Positivt

  • Pålitlig och genomtänkt
  • Allväders klassad
  • Hållbar och robust design
  • Smarta funktioner
  • Rimlig prislapp

Negativt

  • Tung och stor även hopfälld
  • Saknar blinkers fram och ljud
  • Ej laglig att köra på allmän väg
Kolla in Eltras hemsida för mer information eller läs om fler elsparkcyklar på vår bäst i test elscooter sida eller Lantzen testar.