Test av Eltra Premium Plus


Vi har fått möjligheten att provköra Eltra Premium Plus. En kraftfull och rolig elsparkcykel med hög komfort! I denna artikel kommer vi gå igenom alla specifikationer samt våra egna tankar och åsikter om Eltra Premium Plus. 

  • Specifikationer
  • Märke och modell: Eltra Premium
  • Maxhastighet: 45 km/h (kan strypas till lägre hastighet)
  • Räckvidd: Upp till 30/60 km
  • Vikt: 20 kg
  • Motor: 350/500 watt
  • Batteri: 10.4 Ah 36V / 15.6 Ah 48V
  • Bromsar: Skivbromsar fram och bak
  • Hjul 10″ fälg luftfyllda däck
  • Fjädring: Fram
  • Laddningstid: 5-9 timmar
  • Hopfällbar: Ja
  • Vattenresistent: Ja, IP54 klassad
None
None

Det svenska elsparkcykelföretaget Eltra har tre olika elsparkcyklar att erbjuda. Urban är den billigare instegsmodellen på 350 watt, Premium i mellanskiktet på 500 watt och Ultra som är deras västringmodell på 600 watt. I denna artikel kommer vi att fokusera på Eltra Premium Plus, den mest prisvärda modellen av de tre enligt oss. Om du vill veta mer om Eltra Urban så rekommenderar vi dig att läsa vårt Test av Eltra Urban.



Design

Designen av Eltra Premium Plus ger ett överlag bra intryck. Ramen och komponenterna är välbyggda och känns som den kommer hålla under lång tid. Detaljer som blinkers, fram och bakljus med mera skapar helhetsintrycket att Premium Plus är en påkostad elsparkcykel. Det som inte faller oss i smaken när det kommer till designen är kabeldragningen. All den externa kabeldragningen ger inte det slimmade intrycket som till exempel Ninebot har. Anledningen till kabeldragningen kan dock bero på funktionalitet så som höj och sänkbart styre och att elscootern är hopfällbar.

På grund av den rejält tilltagna storleken så väger Premium Plus en hel del, 23 kg närmare bestämt. Så även om den går lätt att fälla ihop så räkna inte med att bära den några längre sträckor.  

None
None

None
None


Prestanda och funktioner

Även om inte Premium Plus är Eltras värstingmodell har den mer än tillräckligt med prestanda. Den 500 watt starka motorn levererar bra acceleration och klarar av de brantaste uppförsbackarna. Topphastigheten är hela 45 km/h, vilket är väldigt snabbt för en elsparkcykel. Dock så innebär den höga motoreffekten och topphastigheten att Premium Plus inte är laglig att köra på allmän väg, utan endast inom inhägnat område. Detta är visserligen ett problem den delar med de flesta andra elsparkcyklar på den svenska marknaden. Läsa mer vilka regler som gäller här. Räckvidden är specificerad till 50-60 km vilket är längre än många andra modeller på marknaden. Men kom ihåg att räckvidden kan variera mycket, den är högst beroende av hur elsparkcykeln körs.

Tre körlägen finns att välja mellan, där körläget avgör topphastighet och effekt. När man kommer upp i hastigheter upp mot 45 km/h är det väldigt viktigt att bromsarna är att lita på, och bromsverkan är det inget att klaga på. Skivbromsarna fram och bak gör sitt jobb. Dock känns bromsarna lite svampiga och bakbromsen gav ifrån sig ett gnisslande ljud. Den svampiga känslan bör vara enkelt åtgärdat genom att justera bromsen och det gnisslande ljudet berodde troligen till stor del av duggregnet.

Fram- och bakljus samt bromsljus är uppskattade detaljer som gör att man syns tydligt i trafiken. Utöver det är Premium Plus utrustad med blinkers, något som inte är vanligt att se på elsparkcyklar men som kan göra missförstånden i trafiken färre. Premium Plus precis som de andra modellerna från Eltra är utrustad med ett tydligt elektronisk signalhorn och en LCD display som visar hastighet, batteri och körläge.

None


Komfort

Komforten är en av styrkorna hos Eltra Premium Plus, den är skön att köra och ger en trygg körkänsla. Batteriet är monterat under ståplattan vilket gör att tyngdpunkten är låg och bidrar till elsparkcykelns stabilitet. En stor ståplatta som ger möjlighet till flera olika ståställningar och ett höj och sänkbart styre gör att alla kan hitta en bra körställning, kort som lång. De 10″ luftfyllda däcken tillsammans med en bra dämpning fram slukar ojämnheterna på vägen. Något som vi uppskattade på kullerstenarna i Göteborg under provkörningen.

Det ända negativa vi har att säga om komforten är att styret inte är stumt utan kan vicka lite fram och tillbaka. Detta märks när man accelererar eller bromsar och tar stöd mot styret. Anledningen till detta är låsmekanismen som Premium Plus har, vilket är samma typ som till exempel Inokim Quick 3 där samma vickande styre förekommer.

None


Sammanfattning

För att sammanfatta är Eltra Premium Plus en kraftfull och välbyggd elsparkcykel. Men en 500 watt motor, topphastighet på 45 km/h och en räckvidd på 50-60 km tar du dig långa sträckor snabbt! Komforten är hög, mycket på grund av de 10″ luftfyllda däcken och dämpningen fram. Detaljer som blinkers, elektronisk signalhorn, fram- och bakljus skapar ett genomtänkt helhetsintryck. Har du inga problem med att elsparkcykeln inte får framföras lagligt på allmän väg och inte heller planerar att bära den under lång tid är detta en elscooter vi rekommenderar dig till att köpa.


Positivt

  • Hög komfort
  • Stark elsparkcykel som klarar alla backar
  • Detaljer som blinkers, elektroniskt signalhorn m.m.

Negativt

  • Ej laglig i Sverige
  • Tung att bära
  • Styret är inte stumt

Kolla in för mer information och bra priser på Eltra Premium eller läs om fler elscootrar på vår bäst i test elscooter sida eller Lantzen testar.