Test av NIU NQi Sport


Vi på Lantzen har varit och provkört NIU NQi Sport, även kallad NIU N-sport. En hyllad elmoped som fått höga betyg av många testpaneler. Bland annat blev den korad som som bästa elmoped av M3 2019. Men är den så bra som alla påstår?

  • Specifikationer
  • Märke och modell: NIU NQi Sport
  • Räckvidd: Upp till 70 / 90 km (Standard Range / Long Range)
  • Vikt: 78 kg
  • Motor: 1 800 (max 2 300) watt (bosch)
  • Batteri: 29 / 35 Ah (Lithiumbatteri Panasonic, portabelt)
  • Bromsar: Skivbroms fram och bak (regenerativa)
  • Hjul 12″
  • Fjädring: 6 timmar
None
None

NIU NQi Sport som tidigare hette NIU N1 Sport och NIU N-Sport är en hyllad elmoped och har erhållit ett flertal priser på olika marknader. Sommaren 2019 utsåg M3 denna elmoped som den bästa i deras test av de nio elmopeder som testades. Citerat från M3: “N1 kostar en rejäl slant, men känns värd varenda krona. Kvalitetskänslan är en glädjekälla och körglädje levereras av den nästan 2 kW starka motorn så det räcker och blir över.” Även Aftonbladet plus har testat NIU N1 där den fick 4/5 i betyg. NIU NQi Sport rekommenderas dessutom av 100 % av de 15 testpiloterna på Smartson som har testat elmopeden. Med alla dessa hyllningar kände vi på Lantzen att vi också ville testa denna elmoped och se om den var så bra som alla påstår. 



Design

En simpel och modern design var NIU:s fokus när NIU NQi Sport utvecklades. Och det har dom har lyckats att framhäva. Linjerna på elmopeden är rakare än den traditionella mopeden vilket gör att den får en modern och lite futuristisk look. Utöver det återfinns även NIU:s ikoniska cirkulära framlampan på NQi Sport. Mopeden innehar en simpel och elegant design i den aspekten att det inte är något som egentligen sticker ut. 

Displayen på NIU Nqi Sport är tydlig och informativ, den visar bland annat hastighet, batterinivå, vilket läge som är inställt o.s.v. Fram på elmopeden finns det ett usb-uttag till för att ladda mobilen när den förvaras i facket bredvid. På framsidan finns också en smart krok där påsar kan hängas fast, perfekt när du har handlat. För att slippa bära med sin hjälm när man parkerat elmopeden så finns det förvaring under sadeln som rymmer hela 19 liter.

Det negativa som finns att säga är att på grund av att NIU NQi Sport är stor kan den se och kännas lite klumpig.

None
None

None
None


Prestanda och funktioner

NIU NQi Sport är klassad som moped klass 1, vilket innebär att den får gå i 45 km/h. Boschmotorn som ligger på 1800 Watt tillsammans med NIU:s egenutvecklade litiumbatteri på 60 V och 29 Ah levererar hela 120 Nm i vridmoment vilket gör att NIU NQi Sport känns väldigt pigg! Acceleration och maxhastighet kan smidigt ställas om genom de tre olika körlägen som väljs med ett knapptryck. Vid blandad körning på full effekt är räckvidden runt 4-6 mil, men vid snål körning på låg effekt kan räckvidden vara upp mot 8 mil per laddning. 

NIU NQi Sport är utrustad med skivbromsar både fram och bak. Rörelseenergin som vanligtvis går förlorad när man bromsar fångas upp och återvinns till batteriet. Detta system kallas för för EBS och och enligt NIU ska det förlänga räckvidden med 6 %, eller 4 km. Det 10 kilo tunga litiumbatteriet från Panasonic kommer med 2 år garanti och är placerat under fötterna vilket ger elmopeden en låg tyngdpunkt. Givetvis kan du koppla loss det och bära med in för laddning som enligt NIU tar 7 timmar för att få ett fulladdat batteri.

NIU N-Sport är en uppkopplad elmoped, och med det kommer många fördelar. Din elmoped kommer alltid vara uppdaterad med den nyaste mjukvaran genom så kallad “over the air updates”. Via NIU:s app i mobilen kan du få information om var din moped befinner sig, larmnotiser om någon försöker stjäla den, körhistorik, batteristatus och så vidare. En mycket användbar app med andra ord. 

None


Komfort

Till en början tyckte vi att NIU N-Sport var ganska stor och att den kändes lite klumpig. Känslan höll sig kvar fram till dess att vi börjat köra. När elmopeden väl är i rullning så känns mopeden smidig och lättkörd. En av anledningarna till att denna modell är så pass smidig är den låga tyngdpunkten. Det har den på grund av att det 10 kilo tunga batteriet är placerat under fötterna vilket ger en fördelaktig viktfördelning. Boschmotorn på 1800 Watt gör NQi Sport pigg och riktigt rolig att köra. Körställning är upprätt och bekväm, även om den inte rår sig på NIU UQi GT Sport. Tack vare den upprätta körställningen kommer det inte vara några problem att köra några längre sträckor. Att skjutsa kommer heller inte vara några konstigheter tack vara dess väl tilltagna storlek och starka motor.

NIU N-Sport är utrustad med 12-tums hjul vilket gör att den lämpar sig bättre på den jämna asfalten i stan eller på landsvägen jämfört med mer ojämnt underlag som grusvägar.  



Sammanfattning

Som svar på frågan om NIU NQi Sport verkligen är så bra som alla testpiloter påstår är svaret: JA! Detta är en elmoped som vi varmt rekommenderar. Designen och prestandan förmedlar kvalitetskänsla och gör NQi Sport till en elmoped som är rolig att köra. Många smarta och väl genomtänkta funktioner som inte bara är häftiga utan som också tillför något.  Ett idealiskt fordon för stadsbor som planerar att pendla eller bara köra moped för att det är kul! 


Positivt

  • Pigg elmoped med bra acceleration
  • Rymlig elmoped med plats för två personer
  • Många smarta funktioner
  • Bra förvaringsmöjligheter

Negativt

  • Dyr
  • Ser klumpig ut

Kolla in Kopenscooter.se för mer information och bra priser på NIU NQi Sport eller läs om fler elmopeder på vår bäst i test elmoped sida eller Lantzen testar.


Produktfilm: